NATO Serahkan Lebih Banyak Kawasan kepada Pasukan Afghanistan

Ashraf Ghani, kepala Komisi Peralihan keamanan, mencium bendera polisi Afghanistan saat penyerahan keamanan di Bazarak, provinsi Panjshir (24/7).

Penyerahan pengamanan itu adalah tahap pertama penarikan semua pasukan asing dari Afghanistan, yang dijadwalkan selesai pada akhir 2014.

Pasukan NATO telah menyerahkan tugas-tugas keamanan kepada pasukan Afghanistan di propinsi Panjshir di timur laut.

Upacara penyerahan yang dilakukan hari Minggu itu adalah yang keenam yang dilakukan pasukan NATO dalam dua minggu terakhir. Panjshir terletak kira-kira 130 kilometer dari Kabul adalah kawasan yang sangat anti-Taliban dan tidak banyak pasukan NATO yang ditempatkan disana.

Pasukan NATO Minggu lalu menyerahkan kekuasaan pengamanan kawasan kepada pasukan Afghanistan di kota Lashkar Gah, ibukota propinsi Helmand yang rusuh, di propinsi Bamiyan dan di kota-kota Herat serta Mehterlam.

Kebanyakan distrik di propinsi Kabul jug akan diserahkan kepada pasukan setempat. Kota Kabul sendiri telah dikuasai sepenuhnya oleh pasukan keamanan Afghanistan sejak tahun 2008.

Penyerahan pengamanan kawasan itu adalah tahap pertama penarikan semua pasukan asing dari Afghanistan, yang dijadwalkan akan selesai pada akhir tahun 2014.