Perahu dengan Puluhan Orang Rohingya Tiba di Malaysia

Petugas angkatan laut Malaysia menahan sebuah kapal yang membawa migran Rohingya dari Langkawi, Malaysia, Selasa, 3 April 2018. (Foto: (Royal Malaysian Navy via AP)

Sebuah perahu yang membawa puluhan orang Rohingya dari Myanmar tiba di Malaysia hari Selasa (3/4) dan minoritas Muslim tanpa kewarganegaraan tersebut akan diizinkan memasuki negara itu, kata pihak berwenang.

Perahu yang membawa 56 orang itu dicegat oleh otoritas maritim Malaysia di dekat pulau Langkawi, kata kepala staf angkatan laut Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin.

Perahu pengungsi itu memasuki Malaysia ketika timbul keprihatinan yang semakin besar mengenai kondisi di kamp-kamp yang penuh sesak bagi minoritas yang melarikan diri dari kekerasan di Myanmar itu. Hampir 700.000 warga Rohingya mencari perlindungan di Bangladesh selatan sejak militer Myanmar melancarkan operasi Agustus lalu.

“Seluruh penumpang, yang berjumlah 56 orang, kebanyakan anak-anak dan perempuan, dalam keadaan aman tetapi kelelahan dan kelaparan,” kata panglima angkatan laut itu. “Perahu dan penumpangnya akan diserahkan ke pihak imigrasi,” tambahnya.

Perahu tersebut berhenti sebentar di sebuah pulau di lepas pantai barat Thailand hari Minggu, sebelum meneruskan perjalanan ke perairan di lepas pantai barat Malaysia, di mana angkatan laut dan penjaga pantai Malaysia telah meningkatkan patroli laut. [lt]